فیلم | راز محبوبیت «یار دبستانی» به روایت زنده‌یاد جمشید جم
کد خبر: 4198386
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱
بازنشر گفت‌وگوی ایکنا با خالق یک ترانه انقلابی

فیلم | راز محبوبیت «یار دبستانی» به روایت زنده‌یاد جمشید جم

مرحوم جمشید جم، خواننده ترانه مشهور «یار دبستانی من» در گفت‌وگویی که در سال 1400 با ایکنا داشت، درباره راز محبوبیت این قطعه موسیقی گفت: این یک اثر ضد استکباری و ضد استعماری است اما اصلا فکر نمی‌کردیم که این کار اینقدر مورد توجه قرار بگیرد. در طی تولید این اثر گاهی حس می‌کردیم که روحی دمیده شده و لحظات چیز دیگری است و خیلی راحت کار پیش رفت.

فیلم | راز محبوبیت «یار دبستانی» به روایت زنده‌یاد جمشید جمبه گزارش ایکنا؛ جمشید جم، خواننده ترانه مشهور «یار دبستانی من» هفته گذشته 11 بهمن در سن 72 سالگی در اثر ایست قلبی درگذشت. این خواننده انقلابی بهمن ماه 1400 میهمان ایکنا بود و پیرامون «تاثیر انقلاب اسلامی بر موسیقی و هنر» صحبت کرد. به مناسبت ایام دهه فجر بخشی از این گفت‌وگو را که مرحوم جم درباره محبوبیت اثر «یار دبستانی من» سخن گفت را با هم مرور می‌کنیم.

مرحوم جمشید جم، خواننده اثر ماندگار «یار دبستانی من» درباره محبوبیت این قطعه به خبرنگار ایکنا گفت: «یار دبستانی» در اواخر سال ۵۸-۵۹ که به بهانه یک فیلم ساخته شد و من بدون اینکه فیلم را ببینم با توجه به عکس‌ها و تصاویری که خاستگاه ذهنی من را شکل می‌داد خواندم. انقلاب اسلامی زنگی را زد که ما حس کنیم با همین کار می‌توانیم برویم جلو و به محض اینکه انقلاب پیروز شد به همراه مردم رفتیم صداوسیما را گرفتیم و من وارد رادیو شدم و تمام کارها را جمع‌آوری کردم.

این یک اثر ضد استکباری و ضد استعماری است اما اصلا فکر نمی‌کردیم که این کار اینقدر مورد توجه قرار بگیرد. در طی تولید این اثر گاهی حس می‌کردیم که روحی دمیده شده و لحظات چیز دیگری است و خیلی راحت کار پیش رفت. یک روز زنده‌یاد مازیار تماس گرفت به من خیلی ابراز محبت و لطف داشت برای این کار، من با تعجب پرسیدم که مگر آمد بیرون؟ گفت بله و بیا به سمت انقلاب و برو ببین چه خبر است. از این اتفاق خیلی خاطرات دارم؛ چندباری وقتی از کنار میز پخش این کار در خیابان رد می‌شدم و می‌دیدم که رزمنده‌ها و مردم چه استقبالی از آن می‌کنند؛ می‌خواستم فریاد بزنم و بگویم که این اثر را من خواندم.

انتهای پیام
captcha